01 september 2008

Tranquilo

Flyttar till en bostadsrätt och fem invandrare hjälper mig. En sydamerikan och en afrikan med glugg bär, tre tysta pakistanier städar. Eftersom det är sol ute väntar jag in dagsverket på en parkbänk läsandes SvD. Flyttkostnaderna kanske hamnar lite i överkant men åtminstone städningen är hushållsnära så jag erhåller en del statliga subsidier för att mäkta med utgiften.

Två av de fem som hjälper mig kan faktiskt lite svenska, det är de som tar emot alla sedlar. Den svarte är dock ej en av dem men han kan lite engelska och hans avsaknad av framtand gör att hans "thank you" låter vant och lite infött när jag köper honom en Ramlösa. Kväver impulsen att nicka i takt med klunkarna.

Delar hiss med en vettskrämd och svettig tjej med fint, indianskt utseende, hon delar ut Södermalmsnytt. Hon verkar inte heller kunna kommunicera på svenska men jag bjuder på ett oväntat "tranquilo!" och tar en tidning som jag slänger. Sedan godkänner jag pakistanierna, åker till min bostadsrätt, ställer balkongdörren på glänt, tänder en brasa och öppnar en flaska rött vin från den gamla världen.

Efter halva flaskan
Efter halva flaskan

Efter hela flaskan
Efter hela flaskan

1 kommentar:

Anonym sa...

mooooooi....